Besedy pro školy

Úvodní exkurze + beseda

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

V rámci této exkurze se studenti dozví informace o Knihovně rakouské literatury a blíže se s ní seznámí. Zahrnuty jsou i různé zajímavosti a osobní vztah knihovnice k Rakousku a jeho kultuře. Následuje skupinová aktivita, při které studenti kreativně zpracovávají díla z fondu knihovny. Dozví se tak přirozenou formou více informací o knihách a je podporováno kreativní myšlení. V rámci prezentace mají za úkol přesvědčit své spolužáky, proč právě jimi vybraná kniha je skvělou volbou pro četbu, čímž je podporována důležitá schopnost argumentace. Celá akce s prezentacemi probíhá pak formou dražby se speciální knihovnickou měnou.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů


Romantismus bez hranic

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Při této akci je studentům představena literatura romantismu napříč Českem, Rakouskem a Německem, a to živou a zábavnou formou. Nechybí obrazový materiál, čtení a rozebírání úryvků z děl, hudební a video ukázky, diskuze nad tématy z děl, zajímavosti o autorech, propojování faktů do souvislostí a kreativní zpracování tématu ze strany žáků. Žáci tvoří myšlenkové mapy a živě se zapojují do diskuze. Celé pojetí je interaktivní a netradiční – tak, aby studenty téma zaujalo.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní


Jak se jmenuje tato beseda? - logické paradoxy

Cílová skupina: 2. ročník SŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Logické a kritické myšlení představuje velmi důležitou dovednost, a to obzvláště v dnešní době. Tato beseda seznamuje studenty s logikou zábavnou formou, a to různými ukázkami vtipných paradoxů, úkolů a debat nad někdy vtipnými, jindy vážnějšími paradoxními zamyšleními. Beseda zahrnuje hudební i obrazový materiál, mnoho podnětů k diskuzi a argumentaci a zapojení všech účastníků. Zábavnou a svižnou formou vede tato akce studenty k podpoře kritického myšlení a zamýšlení se nad všedními i vážnějšími tématy z jiného úhlu pohledu.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Člověk a jeho svět

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů


Spravedlnost – fikce nebo naděje?

Cílová skupina: 8. ročníky ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Téma spravedlnosti je nosným prvkem společnosti a jejího systému. Ne vždy je ale spravedlnost jednoznačnou záležitostí. I proto je důležité trénovat cit pro vnímavost a dobré uchopení tohoto fenoménu. Beseda propojuje témata jako spravedlnost (nejen z právního) pohledu, vina, trest, dobro, právní systém, etika, morálka, právní paradoxy atd. a podporuje propojování různých úhlů pohledu několika oborů na danou problematiku.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Člověk a jeho svět

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů * Sociální a personální * Občanská


Životní prostředí (die Umwelt)

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – 3. ročníky SŠ (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Ochrana životního prostředí je velmi současným a důležitým tématem. Beseda propojuje tuto problematiku s německým jazykem. Studenti se seznámí s rakouskými národními parky a knihami o nich, se kterými pracují, vyhledávají nová slovíčka a natištěné obrazy přírody, tvoří myšlenkové mapy k tématu životního prostředí, přiřazují německá slova týkající se životního prostředí k českým ekvivalentům a dozvídají se zajímavosti k ochraně životního prostředí v Rakousku a rakouském právním systému.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Člověk a jeho svět

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů


KNIHOVNA BIBLE

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Každý zná alespoň nějaký citát či verš, je považována za knihu knih. Ale Bible není jedna kniha, nýbrž celá knihovna s díly nejrůznějších žánrů a druhů. Umí poučit, povzbudit, ale i překvapit a má historii jako žádné jiné literární dílo. Nahlédneme za oponu tajemství jejího vzniku a cesty staletími a seznámíme se s jejími příběhy.

Od roku 2024

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů * Sociální a personální


Schůzky s rakouskými osobnostmi

Jedná se o poznání dané osobnosti živou interaktivní formou (účastník má tedy dojem aktivní účasti a seznámení s osobností – tak, jak je tomu právě u klasické schůzky).


Mozart všemi smysly

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Chtěli byste se setkat s Mozartem? V rámci této besedy máte možnost potkat tohoto génia, a to rovnou všemi smysly.

Tento skladatel byl nejen významnou historickou osobností, ale především člověkem, který zanechal nesmazatelnou stopu a jehož vliv sahá až do současnosti. Téma Mozarta je neustále živé a aktuální a jeho dopad můžeme vnímat všemi smysly, na což je v besedě navázáno. Vzhledem k tomu, že Mozartovým rodným jazykem byla němčina, lze do besedy zakomponovat nenásilné zdokonalování v tomto jazyce.

Po absolvování besedy by účastníci měli mít nejen nové informace o Mozartovi a schopnost rozpoznat jeho hudební skladby, ale i motivaci a probuzený zájem o jeho osobnost, dílo, bližší seznámení s ním, četbu knih (nejen) o tomto skladateli a návštěvu míst s ním spojených. Měli by vnímat Mozartovu hudbu ne jako zastaralou či nezajímavou, naopak by jim měla být po besedě bližší.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Umění a kultura

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní


#Kafka

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Odkaz Franze Kafky a jeho díla je všudypřítomný a stále živý. V rámci této besedy se studenti blíže seznámí s osobou, životem a dílem tohoto spisovatele, a to formou ukázek, zábavným pojetím kafkovského tématu přímo v Knihovně rakouské literatury ve formě výstavky, hudebního podkresu, video ukázek a dramatického zpracování Kafkova díla zaměstnanci knihovny. Dojde na vysvětlení pojmů jako ,,kafkovský“, zajímavosti z překladů jeho děl nebo propojení myšlenkového odkazu jeho děl s běžným životem. Protože v každém z nás je kus Kafky.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Člověk a jeho svět

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní


Sisi – ve spleti vlasů a komplikací

Cílová skupina: 6. třída ZŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

Sisi je ikonickou postavou rakouské historie a mnoho filmů nabízí idealizovaný pohled na její život a osobu. V rámci této besedy se studenti seznámí se všemi stránkami císařovny, jak s těmi pozitivními, tak s těmi stinnějšími. Kromě představení výstavky v Knihovně rakouské literatury jsou do besedy zahrnuty video ukázky, obrazový materiál, sbírka knih o Sisi a mnoho zajímavostí k této zajímavé a kontroverzní postavě dějin.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní


Nezapomeň na Freuda

Cílová skupina: 1. ročník SŠ – maturitní ročníky (vždy upraveno dle věku a jazykové úrovně)

Časová dotace: 2 vyuč. hodiny

I když je mnoho tezí otce psychoanalýzy překonáno, stále jeho odkaz hýbe světem a v oblasti psychologie zanechal nesmazatelnou stopu. Kromě ukázek knih a sbírky materiálů ke Freudovi se studenti seznámí blíže s jeho osobností, životem a dílem. Důležitý je také jeho přesah do běžného života a lidské psychiky.

Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace * Člověk a společnost * Člověk a jeho svět

Klíčové kompetence: K učení * Komunikativní * K řešení problémů