Soutěž Komunitní knihovna JMK 2024

Vytisknout

Moravská zemská knihovna v Brně vyhlašuje 6. ročník soutěže o nejlepší komunitní knihovny Jihomoravského kraje

KOMUNITNÍ KNIHOVNA JIHOMORAVSKÉHO KRAJE 2024 a TOP KOMUNITNÍ KNIHOVNA JIHOMORAVSKÉHO KRAJE 2024

Akce se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Mgr. Jana Grolicha.

Cílem oceňování knihoven je ve shodě s aktuálními trendy iniciovat a podporovat rozvoj komunitních knihoven s důrazem na pořádání kulturních, vzdělávacích a komunitních aktivit a propojování komunit v místě napříč jejich zájmových, věkových, vzdělanostních, etnických či sociálních odlišností. Komunitní knihovny podporují zájem občanů o věci veřejné a přispívají k budování a rozvoji kvalitativně nových vztahů v místě založených na solidaritě a spolupráci. Jsou jedním z důležitých pilířů rozvoje občanské společnosti.

Do soutěže se mohou zapojit veřejné knihovny Jihomoravského kraje včetně svých poboček, které jsou příjemci regionálních služeb, tj. mají se svou pověřenou knihovnou uzavřenou smlouvu o poskytování regionálních služeb, a jsou zapsané v evidenci Ministerstva kultury ČR.  

Za jednu knihovnu je možné poslat pouze jednu nominaci, tzn., že v případě nominace pobočky se již nemůže přihlásit její ústřední knihovna. Soutěž není určena pro pověřené knihovny, s výjimkou jejich poboček.

Soutěžní kategorie podle velikosti obsluhované populace:

Kategorie

  1.  do 500 obyvatel
  2.  501 až 1 000 obyvatel
  3.  1 001 až 3 000 obyvatel
  4.  3 001 až 5 000 obyvatel
  5.  5 000 a více obyvatel

Knihovny mohou do soutěže nominovat jejich zřizovatelé, provozovatelé knihoven a vedoucí regionálních oddělení pověřených knihoven Jihomoravského kraje.

Termíny

V každé soutěžní kategorii bude vyhlášen vítěz - Komunitní knihovna Jihomoravského kraje. Z těchto pěti knihoven jedna knihovna získá prestižní ocenění TOP komunitní knihovna Jihomoravského kraje.

HODNOTÍCÍ KRITÉRIA

  1. Počet registrovaných uživatelů / % z počtu obyvatel
  2. Počet fyzických návštěvníků knihovny celkem (půjčoven a studoven, návštěvníků internetu, kulturních a  vzdělávacích akcí)  
  3. On-line služby (aktivní e-mailová komunikace, rozesílání aktualit e-mailem či jinak, sociální sítě, odkazy na e- knihy, příp. půjčování e-knih, odkaz na Knihovny.cz)
  4. Podpora dětského čtenářství, práce s mládeží, zapojení do projektů na podporu čtenářství, literární soutěže (uvést  konkrétně)
  5. Zapojování uživatelů do aktivit knihovny (v jaké podobě, jakou formou). Např. výpomoc s organizací aktivit, s  pořádáním knihovního fondu, občerstvením na akce.
  6. Prostory knihovny včetně interiéru (označení knihovny na budově, bezbariérovost, prostor pro matky s dětmi,  klidová zóna/prostor)
  7. Prostory pro pořádání komunitních aktivit (kde se nacházejí)
  8. Spolupráce s institucemi, komunitami a spolky v místě (konkrétní výčet a příklady spolupráce)
  9. Zapojení knihovny do strategických dokumentů obce (pokud uvedeny na webu obce, uvést odkaz, konkrétní výčet  zapojení)
  10. Podpora vztahu k místu (regionální aktivity, nákup/budování fondu regionální literatury, propojení činnosti  knihovny s lokálními památkami, významnými rodáky, kronikou obce apod.)
  11. Získávání zpětné vazby, možnosti získávání podnětů (lístečky, ankety, dotazníky spokojenosti apod.)

Součástí hodnocení je plnění standardu veřejných knihovnických a informačních služeb podle Metodického pokynu k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky.

Členové komise: